Nemme rejsebørn og store oplevelser i Chiang Mai

juli 28, 2018 0 Af Malene

Vi er noget imponerede over Filippa og Milas. De er meget nemmere at rejse med og at have med rundt på sightseeing end vi havde turde tro på. De er meget nysgerrige på det hele, og det er sjovt at høre dem digte historier om hvad forskellige mennesker hedder og hvad de laver. Især Mils har mange historier at fortælle i løbet af dagen og hans fantasi er imponerende.

Vi har nu tilbragt yderligere to hele dage i Chiang Mai:

Onsdag

Vi startede dagen med at hoppe på en ladbil op til smukke Doi Suthep oppe på bjerget på den nordlige side af Chiang Mai. Det er det mest hellige tempel i byen. Op af stejle veje gik det, mens klimaet og luften blev mere og mere fugtig og tropisk. Helt oppe ved templet blev regnskov erstattet af cloud forest.

Der er 306 trin op til templet, og Milas gik selv næsten hele vejen op af de stejle trin. Seje lille gut.

Desværre begyndte det at regne en del, da vi nåede toppen, så vi gik bare lige en runde og så ned igen. Man kunne svagt ane den smukke udsigt over Chiang Mai og bjergene. Tilbage på værelset hoppede vi i poolen (i regnvejr), inden den stod på afslapning på værelset. Eller lige udenfor værelset, for der var en hyggelig sofa og et par lænestole. Der kunne vi slappe lidt af og hænge ud om aftenen, dog til stor forvirring for Filippa, der hele tiden spurgte, hvorfor de andre mennesker gik igennem vores stue!

Om eftermiddagen tog vi en Tuktuk hen til Wararos marked, som er et af Chiang Mais ældste, hvor de lokale kommer. Her gik tiden med at kigge på tøj, friske fisk, levende (men bundne) skildpadder, frøer og frisk kød. Filippa synes, at kødet luftede forfærdeligt. Og der er da også en meget speciel lugt over sådan noget frisk kød, der ikke ligger på køl.

Vi gik tilbage mod den gamle bydel. Ungerne gik utroligt langt og nød at kigge på alle tingene. Fortovene her er altid fulde af huller, kanter og affald, men det klarer de heldigvis rigtig godt.

Vi gik fordi en restaurant, hvor der sad en masse mennesker og hvor maden så rigtig lækker ud. Vi gik derind og endte med at få det mest lækre måltid bestående af friterede hele rejer, bønner, majs, kylling og svinekød på spyd. Ungerne spiste som aldrig før. Dejlig dag.

Torsdag i zoo og den gamle bydel

Torsdag formiddag startede vi med at besøge to små templer, der lå i gåafstand fra vores hotel. Et af dem havde heste som hovedsymbol, så det var især Milas helt vild med. Derefter hoppede vi på en rød brandbil ud til Chiang Mai Zoo, hvor vi tilbragte tre timer. Dyr i fangeskab har ikke altid de bedste forhold i Asien, men vi havde læst os til, at denne zoologiske have ikke var så slem. Og dyrene havde da også fint med plads, vand, mad og mulighed for at gemme sig.

Eftermiddagen og aftenen gik med besøg i et par templer mere – så fik vi også set både det ældste, det største og det mest hellige tempel i Chaing Mai provinsen. Vi gik igen en del rundt i den gamle bydel. Det overrasker os virkelig, at børnene kan holde til at gå så meget uden klapvogn. Efter en meget dyr og ikke særlig velsmagende pizza (vi skal virkelig holde os til Thaimad) tog vi en ladbil til Chiang Mai Night Bazaar, hvor vi lige nåede at se en smule, inden ungerne blev for trætte og vi hoppede på en Tuktuk hjem.

Vi kan virkelig se på ungerne, hvor beskidt man bliver af bilos og beskidt regnvand. De er konstant sorte på benene, beskidt i ansigterne og deres tøj lugter af bilos og skidt. Sådan er det i storbyer i Asien.

Det var været nogle meget dejlige dage i Chiang Mai og super dejligt, at vi kunne gå så meget rundt i byen og få lidt af stemningen ind under huden. Man kan godt mærke, at byens kultur og historie har været afskilt fra sydthailand og været præget af Burma og Kina. Der er mange kinesiske restauranter og butikker. En hektisk storby fyldt med charme og karisma.

Tak for endnu en god oplevelse, Chiang Mai.